עובדות מופלאות על הדם הזורם בתוכנו

עובדות מופלאות על הדם הזורם בתוכנו

תנסו להיזכר בעצמכם בילדות, כיצד הגבתם כאשר ירד לכם דם, במיוחד כילדים קטנים. ילדים הרואים לראשונה את הדם ביורד בזמן פציעה יכולים להרגיש פחד ולחשוב שדם הוא משהו רע ומאיים. רק מאוחר יותר מבינים עד כמה זרימת הדם בצורה טובה ותקינה היא חשובה, ועד כמה חשוב לשמור על אורח חיים בריא כדי לאפשר לדם לזרום היטב ולא להיתקע או לזרום לאט מדי. כמה עובדות על זרימת הדם:

  • מערכת הדם היא מערכת ההובלה של הגוף המספקת לתאים את כל הרכיבים החיוניים לתפקודם ומהווה גם את "מערכת הביוב" של הגוף אשר אליה מגיעים גם חומרי פסולת.
  • השחקנים במערכת כלי הדם הם קודם כל הלב, המשאבה המתכווצת בהתכווצויות קבועות ומזרימה דם אל כל חלקי הגוף, אבי העורקים- העורק המרכזי ממנו מתחילה התפצלות לעורקים, עורקיקים ונימים המזרימים דם נקי אל כל תאי הגוף, ורידונים, ורידים והוריד הנבוב אשר מזרימים מן התאים חזרה אל הלב דם הכולל חומרי פסולת.
  • אורכם הכולל של כל כלי הדם בגופנו היא כ 100,000 ק"מ(!)
  • גילוי מחזור הדם וכיצד הוא פועל קרה בהדרגה. את הלב הכירו כבר בימי קדם אך פחות ידעו על מחזור הדם. ידעו שיש לו חשיבות מבחינה רפואית אך את העובדה שהדם זורם במחזוריות גילו רק בסביבות המאה ה 17.
  • בעוד שכיוון זרימת הדם בעורקים הוא "עם כיוון התנועה" מלמעלה למטה, זרימת הדם בוורידים היא בכיוון הפוך- מלמטה למעלה, בניגוד לכוח הכבידה. מערכת הוורידים מכילה מסתמים המונעים את זרימת הדם חזרה למטה. כדי שבכלל תתאפשר זרימה מלמטה למעלה, ישנה מערכת הוורידים העמוקה (בניגוד למערכת הורידים השטחיים אותם אנו רואים) שהתכווצות שרירים הצמודים אליהם יוצרת עליהם לחץ ומזרימה את הדם למעלה.
  • מערכת קרישת הדם נחוצה לבריאותנו אך במינון הנכון: רבים שומעים את המונח קרישי דם ונבהלים. כמו בכל תחום, הדבר תלוי במינון. אם נחזור שוב לילד שנפצע ויורד לו דם, כאן מערכת הקרישה נחוצה וייצור קריש דם מונע איבוד כמות גדולה של דם. אם נוצרים קרישי דם שאינם נחוצים בגלל בעיה במנגנון המסת קרישי דם יכולה להיות בעיה בזרימת הדם לכיוון הלב והתופעה נקראת טרומבוזה או פקקת ורידים.
  • מומלץ לעשות הפסקה שך הליכה וחילוץ איברים בזמן של ישיבה ממושכת, בשעות העבודה או בטיסות כדי למנוע היתקעות בזרימת הדם בעקבות קרישי דם.
  • טרומבוזה יכולה להגרם גם בעקבות חבלה או מכה חזקה ברגל.
  • דליות ברגליים נובעות בד"כ מאי ספיקה של מערכת הורידים השטחית אך כדאי לבדוק את מערכת הורידים העמוקה. הדליות באות לידי ביטוי בורידים מורחבים ובולטים בצבעי כחול- סגול, נפיחות וגם שינויים בצבע העור.
  • להרגלים תזונתיים נכונים חלק חשוב במניעת או הפחתת הסיכוי לבעיות ורידים, בין אם פקקת ורידים עמוקה או דליות. מומלץ לצמצם את כמות הנתרן (מלח) ולאכול מזונות עם כמות גדולה של אשלגן כמו בננות, ירקות עליים, קטניות, מזונות עשירים בסיבים ומזונות שיש בהם כמות יפה של ויטמין P (וכאן זה לא פרוטקציה אלא פלבנואידים…) כמו תרד, ברוקולי, שום ובצל, קקאו ופירות הדר.

Share this post

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *