תרגילים לטיסה ממושכת

תרגילים לטיסה ממושכת

ככל שאנחנו מתמודדים טוב יותר עם הקורונה והיא הופכת לגורם מאיים פחות, כך השמים נפתחים, נתב"ג מתמלא וגם המטוסים, כולל טיסות ארוכות. ארה"ב למשל נחשבת יעד פופולארי מאוד (במיוחד בתקופות בהן באירופה הקורונה מורגשת יותר) וגם תאילנד והמזרח. הטיסה לשני יעדים אלה כרוכה בישיבה ממושכת, מה שידוע כלא מועיל במיוחד לזרימת הדם, במיוחד זרימת הדם בוורידים.

פקקת- כשנתיב תנועה הופך לנתיב זחילה

מה שקורה במערכת הורידים, אותו חלק של מערכת הדם המזרים דם מלוכלך חזרה אל הלב, כאשר נוצר מחסום המונע מן הדם לזרום בחופשיות הוא בדיוק מה שקורה כאשר ישנו מחסום בצורת משאית תקועה או תאונה בכביש. התנועה שאמורה לזרום ולאפשר לנהגים להגיע ליעדם נתקעת. אם בענייני הכביש הדבר נקרא פקק תנועה, בענייני הדם התופעה נקראת פקקת ורידים. טריגר להיווצרות הפקקת היא חוסר תנועה ממושך, מצב שקורה בטיסות ארוכות. לכן, ישנה המלצה לקום מדי פעם בטיסות ולבצע תרגילים שיעזרו לשחרר את הגוף ולהזרים את הדם טוב יותר. הנה רעיונות לכמה תרגילים כאלה:

  • סיבוב הקרסול: זהו תרגיל פשוט מאוד שניתן אפילו לבצע בישיבה. סיבוב הקרסול לשני הכיוונים מפעיל את השרירים העמוקים אשר התכווצותם דוחפת את הדם במעלה הוריד ומסייעת לתנועתו לכיוון הלב. בצעו את התרגיל בשתי הרגליים במספר חזרות לכל כיוון.
  • הנעת הקרסול למטה ולמעלה: גם תרגיל זה מפעיל את השרירים הדוחפים את הדם מעלה בוורידים העמוקים. גם כאן בצעו את התרגיל מספר פעמים בשתי הרגליים. את התרגיל הזה ואת הקודם בצעו כמה פעמים במהלך הטיסה.
  • הליכה על קצות האצבעות ועל העקבים: הן הליכה על קצות האצבעות והן על העקבים מעודדת את זרימת הדם למעלה בשל הפעלת השרירים הדוחפים את הדם בוורידים. כאן ישנו אפקט נוסף (בשני התרגילים). במהלך ההליכה נעשה יישור של הברך והירך כך שגם הוורידים הגמישים שיכולים להתקפל במהלך הישיבה מתיישרים והדם יכול לזרום טוב יותר.
  • קיפול ויישור הירך והברך (אפשר גם תוך כדי ישיבה): כמו בהליכה על קצות האצבעות והעקבים, ישנו יישור של הברך והירך שמאפשר את זרימת הדם טוב יותר ללא מחסומים שנוצרים בגלל קיפול הוורידים (חשבו על צינור השקיה שיש בו לולאה וקיפול. זרימת המים פשוט נתקעת). בכלל, חימום השרירים והגוף שקורה בתרגיל כמו זה ותנועה בכלל מסייע בזרימה. סביבה חמה יותר מאפשרת זרימה טובה יותר
  • כמה המלצות נוספות לטיסה ממושכת: מעבר לתרגילים עצמם אפשר לעזור למערכת הדם בדרכים נוספות. לבישת גרביים אלסטיים נוחים ולא לוחצים מדי תלחץ בצורה עדינה על הרגל ותסייע לעבודת השרירים. מומלץ להיות עירניים ככל האפשר במהלך הטיסה כי בשינה הגוף נמצא במצב סטטי, אז עזרו לעצמכם להיות עירניים: אל תהיו ערים זמן רב לפני הטיסה במטרה לישון בה, חשוב לשתות הרבה מים כי בגוף מיובש זרימת הדם תהיה איטית יותר. כדאי לנעול נעליים נוחות לטיסה, כדאי להתעסק בדברים שעושים לכם נעים ויכולים לעזור לכם להישאר ערים ולא לשכוח לשלב תנועה, בין אם בישיבה ובין אם בעמידה והליכה, והכי חשוב, שתהיה לכם טיסה נעימה וטיול מהנה!

Share this post

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *